نشست مجازی درس هایی از نهج البلاغه

استان چهارمحال…
به همت بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری برگزار شد:

نشست مجازی درس هایی از نهج البلاغه

دومین جلسه از کلاس درس هایی از نهج البلاغه ویژه ماه مبارک رمضان به همت بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری پیرامون خودشناسی و پیشگامی در عمل از منظر نهج البلاغه به صورت برخط و با استفاده از بسترهای اینترنت ویژه بصیرت افزایی اساتید استان برگزار شد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج چهارمحال و بختیاری، احمدرضا بسیج مسئول بسیج اساتید استان با اشاره به گزاره‌های اخلاقی در نهج‌البلاغه، به خصوص اخلاق بندگی که شامل بیشتر حوزه‌های اخلاقی و به نوعی تمام ابعاد زندگی بشر می‌شود، به حکمت 73 حضرت امیر(ع) اشاره کرد و افزود: نهج‌البلاغه در هر مقام و جایگاهی به دنبال تثبیت و تبیین اخلاق بندگی است لذا خودسازی باید قبل از پرداختن به دیگران صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: حضرت علی (ع) در حکمت ۷۳ نهج‌البلاغه بر خودسازی قبل از تربیت دیگران تأکید کرده و می‌فرمایند: «هر که خود را پیشوای مردم خواهد، باید که پیش از ادب کردن دیگران به ادب کردن خود پردازد و باید که ادب کردن دیگران به کردار باشد، نه به گفتار. کسی که آموزگار و ادب کننده خویش است، سزاوارتر به تعظیم است، از آنکه آموزگار و ادب کننده مردم است»

مسئول بسیج اساتید استان بیان کرد: اینکه انسان مردم را نصیحت کند کار ساده‌ای است، اما اگر خود به آن نصایح عمل کند، بسیار دشوار است. بسیاری از بزرگان و در رأس آن‌ها آیت‌الله بهجت (ره) می‌‌گوید که همیشه به آنچه می‌‌دانید عمل کنید، به همه جا خواهید رسید. اینکه انسان به یک جایگاهی که رسید به دین عمل کند. از زمان شروع رهبری حضرت آقا (مد ظله العالی) تا همین الان تابلویی در اتاق ایشان نصب است. در دیدارهای خصوصی به عنوان مثال دیدار با فرماندهان و ارتش و غیره، این تابلو در مقابل حضرت آقا و پشت به جمعیت قرار گرفته است و شاید منظور این است که آن را از همه بیشتر خود ایشان ببینند. این تابلو به حکمت ۷۳ نهج‌البلاغه اشاره دارد.

وی اظهار کرد: حضرت علی(ع) در حکمت 73 می‌فرمایند: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ، هر کس خودش را برای مردم امام و پیشوا قرار دهد، قبل از اینکه به احوال دیگران رسیدگی کند، باید اول به احوال خود رسیدگی کند...» انسان باید اول خودسازی داشته باشد. رهبر معظم انقلاب این جمله را در مقابل خود نصب کرد‌ند تا دائما آن را ببینند.

بسیج با اشاره به انتخابات پیش رو تصریح کرد: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه ویژگی‌های یک فرماندار و به زبان عامیانه یک مدیر یا نماینده را بیان کرده‌اند که قاطعیت، سعه‌صدر و پیشگام بودن از جمله آن‌هاست. و در ادامه می فرمایند: هر كه خود را در مقام پيشوايى مردم قرار می‌دهد بايد پيش از تعليم ديگران، به تعليم خود بپردازد و قبل از سخن به عمل بپردازد(حکمت ۷۳) و اساساً كار رعيت بجز به شايستگى و درستكارى حكمرانان سامان نمى‌يابد(حکمت ۲۱۶)

مسئول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری در پایان یادآور شد: 28 خردادماه روز سرنوشت‌سازی خواهد بود و امیدواریم با انتخاب اصلح نمایندگان تراز انقلاب اسلامی بر کرسی ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا جلوس کرده و اولین سنگ بنای گام دوم را بگذارند.

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.