مشارکت حداکثری در انتخابات، نشان از پایبندی به ارزش‌های نظام است

استان چهارمحال…
عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد:

مشارکت حداکثری در انتخابات، نشان از پایبندی به ارزش‌های نظام است

عزیزالله مولوی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در گفتگو با خبرگذای ایکنا از چهارمحال و بختیاری گفت: هر چه جمعیت متراکم‌تری در انتخابات شرکت‌ کنند، نشان از عظمت کشور، وطن‌دوستی و پایبندی به ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی و انقلاب است که موجب دلسردی، ناامیدی و عقب‌نشینی دشمنان و بدخواهان کشور خواهد شد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج چهارمحال و بختیاری و به نقل از ایکنا، عزیزالله مولوی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در گفت‌و‌گو با این خبرگذاری، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم و ضروری در بحث انتخابات، اخلاق انتخابات است، در حقیقت اخلاق در قالب دانش بین‌رشته‌ای در آکادمی‌های دنیا مورد توجه پژوهشگران، دانشجویان و اساتید قرار گرفته و در این زمینه کتاب‌های بسیاری به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به لزوم تبدیل اخلاق انتخاباتی به اجزای اصلی، افزود: متولیان برگزاری انتخابات به دو گروه کارگزاران نظام و کارگزاران اجرایی تقسیم‌بندی می‌شود، یکی از مهم‌ترین مسئولیت اخلاق انتخاباتی از سوی کارگزاران نظارتی، بررسی شرایط و صلاحیت‌ها با دغدغه‌مندی بسیار بالا است، یعنی باید تجربیات مدیریتی و ظرفیت‌های اجرایی و عملی در نظر گرفته شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: در نظر گرفتن ارزش‌های انسانی، اخلاقی، کرامت انسانی، صداقت، حق‌محوری، اجتناب از نگاه‌های حزبی و قانون‌مداری از دیگر وظایف و مسئولیت‌های اخلاقی کارگزاران نظارتی انتخابات است.

مولوی بیان کرد: در کنار مسئولیت اخلاقی کارگزاران نظارتی، کارگزاران اجرایی وظایفی دارند که از مهم‌ترین مسئولیت‌ها، ارزش‌محوری، اجتناب از تعلقات و تعصبات حزبی و گروهی، قانون‌مداری است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین رکن از ارکان انتخابات، کاندیدا هستند، تصریح کرد: داوطلبان انتخابات وظایف سنگینی را برعهده دارند، اگر کاندیدایی، کسی را صالح‌تر، متخصص‌تر، حاذق‌تر و مدیرتر از خود برای چنین مقام و جایگاه مهم می‌شناسد وظیفه دارد از گردونه رقابت‌ها خارج شود، یعنی میدان رقابت به فرد با کفایت و صلاحیت سپرده شود، البته در روایتی از پیامبر اکرم(ص) بیان شده که اگر کسی پستی را اشغال کند و بداند شایسته‌تر از او، وجود دارد، مصداق خیانت‌پیشگی است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: توجه و دغدغه‌مندی نسبت به ارزش‌های اخلاقی و انسانی، اجتناب از انجام تکنیک‌های عملیات روانی برای فریب مردم و توسل به هیجانات عمومی به منظور عوام‌فریبی، قانون‌مداری و رعایت اخلاق تبلیغات از دیگر مهم‌ترین ارکان مسئولیت‌های اخلاقی داوطلبان است، همچنین رعایت اخلاق رقابت از دیگر اصول اخلاق انتخاباتی داوطلبان است.

وی ادامه داد: کاندیدایی که در هنگام تبلیغات یا مواجهه با رقبا یا طرفداران یا هنگام کامیابی یا ناکامی در انتخابات دغدغه پایبندی به اخلاق را رعایت نمی‌کند، بزرگترین برهان نادانی او به شمار می‌رود، از طرفی عدم پایبندی به اخلاق، مهم‌ترین نشانه برای نادانی‌و بی‌کفایتی فرد است.

مولوی افزود: مسئله دیگر در اخلاق انتخابات، اخلاق طرفداران کاندیدا بوده که مهم‌ترین مسئولیت آن‌ها، حق‌مداری است، از طرفی مسئله‌مداری به جای حزب‌مداری، اجتناب از غلو و مبالغه، اجتناب از تبلیغات له یا علیه داوطلبان، نقدپذیری، حفظ متانت از دیگر عوامل تاثیرگذار در اخلاق انتخاباتی طرفداران است، البته از مهم‌ترین مسائل اخلاقی طرفداران این است که دین و اخلاق خود را قربانی دنیای دیگران نکنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: دغدغه اخلاقی نشان‌دهنده رشد مدنی، معنوی و تمدنی است، کشورهایی که در فرایند انتخابات، مباحث اخلاقی را رعایت نمی‌کنند، در حقیقت از پایه‌های اصلی تمدن محروم‌اند، یعنی اخلاق‌ورزی، پای‌بندی به اخلاق خود را در شرایط بحرانی و استثنایی نشان می‌دهد، از طرفی اگر به هنگام غلبه بر هیجانات، احساسات عمومی، خشم یا خوشحالی برای پیروزی، بتوانیم پای‌بندی خود را به ارزش‌های اخلاقی، انسانی، دینی، حقوقی و قانونی حفظ کنیم، این امر نشان‌ از کمال‌یافتگی است، بنابراین انسان‌های متعالی و پیشرفته همواره در کوران هیجانات عمومی و پای‌بندی‌های اخلاقی خود را فروگذار نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه از دیگر ارکان اخلاق انتخابات، اخلاق عموم‌مردم است، بیان کرد: اولین وظیفه این گروه، شرکت، مشارکت و حضور فعال در عرصه انتخابات به منظور دخیل بودن در تعیین سرنوشت عمومی است، از طرفی همانگونه که وظیفه داریم در انتخابات شرکت کنیم، بایستی به تخصص‌گرایی، حرفه‌گرایی و انتخاب مبتنی بر توانمندی‌های کاندیدا نیز توجه داشته باشیم.

مولوی با اشاره به تواصی به امید و امیدواری به مردم، گفت: کسانی که نسبت به این امر مهم سرنوشت‌ساز بی‌تفاوت هستند، نباید بی‌خیال از کنار آن‌ها رد شویم، بلکه یکی از مسئولیت‌های اخلاقی مردم توصیه و ترغیب به شرکت در انتخابات است.

وی در خصوص نقش احزاب در انتخاب فرد اصلح و کارآمد، تصریح کرد: احزاب نیز واجد مسئولیت‌های اخلاقی مربوط به خود هستند که مهم‌ترین مسئولیت اخلاقی آن‌ها، انتخاب فرد اصلح است، این قشر از جامعه صرف‌نظر از تعلقات حزبی، موظفند فردی را به مردم معرفی کنند که واجد صلاحیت‌های عمومی و تخصصی برای احراز پست باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تشویق به مشارکت حداکثری در انتخابات همراه با اخلاق‌ورزی را از دیگر مباحث مورد توجه احزاب دانست و گفت: هر چه جمعیت متراکم‌تری در انتخابات شرکت‌ کنند، نشان از عظمت کشور، وطن‌دوستی و پای‌بندی به ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی و انقلاب است که موجب دلسردی، ناامیدی و عقب‌نشینی دشمنان و بدخواهان کشور خواهد شد.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات عملی برای مواجهه مهاجمانه با دشمنان، مشارکت حداکثری در انتخابات است، بنابراین هر گامی که برای شرکت در این امر مهم، برداشته می‌شود، در حقیقت حرکتی در راستای حفظ مرزها و تمامیت ارضی کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.